Walka wręcz

 

Walka wręcz pozostaje obecnie raczej mało standardowym sposobem walki. W Galaktyce pełnej nowoczesnych blasterów wszelkiej maści, vibroostrzy i mieczy świetlnych walka przy pomocy własnych kończyn i ciała nie należy do najłatwiejszych i zasadniczo nie jest najskuteczniejsza. Poszczególni wojownicy, żołnierze, a także Jedi i Sith często szkolą się jednak w specjalnych sztukach walki, opanowując walkę wręcz i wyjątkowe umiejętności związane z różnymi jej szkołami. Doskonaląc się w walce wręcz najlepsi jej mistrzowie będą zdolni skutecznie walczyć nawet z użytkownikami blasterów i broni świetlnej przy pomocy wyłącznie własnych rąk. Nauka najtrudniejszych technik jest jednak bardzo czasochłonna i wymaga cierpliwości, zaawansowany i doświadczony wojownik zna jednak zazwyczaj przynajmniej jedną z wielu szkół sztuk walki wręcz i potrafi bronić się nawet bez dostępu do dodatkowego oręża.

System doświadczenia i rozdysponowywania punktów

Każdy z graczy ma możliwość rozdawania punktów w system opanowywania poszczególnych sztuk walki wręcz. Kolejne punkty walki wręcz to kolejne punkty do rozdania w wybrane sztuki walki. Każdy pojedynczy punkt walki wręcz to jeden punkt do wydania na poznaną już szkołę walki. Każda sztuka walki musi jednak wpierw zostać zapoznana i przekazana postaci gracza w wyniku wydarzeń mających miejsce w grze. Odbywa się to na zasadzie podobnej do opanowywania form walki mieczem świetlnym przez Jedi i Sith – technika musi zostać przekazana postaci gracza przez jej mistrza albo źródło wiedzy (holocron, materiały szkoleniowe itd). Poszczególne sztuki walki są też łatwiejsze lub trudniejsze do opanowania i będą wymagać mniejszej lub większej ilości czasu na opanowanie, sztuki walki wymagają też odbywania regularnych, kolejnych treningów. Umiejętności walki wręcz bez stałych treningów i zachowania dobrej kondycji fizycznej mogą z biegiem czasu być zatracane w miarę utraty zdolności walki przez postać. Swoje pod tym względem może też w niektórych przypadkach czynić postępujący wiek postaci.

Formy walki wręcz

System walki wręcz różni się od systemu walki mieczem świetlnym, czy systemu walki dla broni dystansowej. Walka wręcz posiada wiele kategorii podzielonych na odpowiednie szkoły, z czego każda z nich wymaga osobnego opanowania fabularnego, które to dopiero w dalszej kolejności umożliwia wydawanie punktów walki wręcz na doskonalenie się w danej szkole. Poszczególne techniki mają też różny limit punktowy, odzwierciedlający stopień trudności ich mistrzowskiego opanowania.

Dostępne do nauki szkoły walki wręcz to:

Boks

– Podstawowa technika walki wręcz będąca zestawem prostych ciosów i prostych technik obrony. Wymaga minimalnego przygotowania teoretycznego i niewielkiej liczby treningów przez co jest najpopularniejszą i najczęściej spotykaną techniką walki w Galaktyce. Dzieli się na różnorodne szkoły bez wyraźnego podziału i opiera się głównie na intuicji i umiejętnościach danego użytkownika.

[Limit punktów: 10]

Shockboxing

– Bardziej zaawansowana forma boksu będąca też odmianą często praktykowanego w Galaktyce sportu. Użytkownicy tej techniki wykorzystują specjalne naelektryzowane rękawice, które rażą prądem wroga przy kontakcie z jego ciałem. Technika ta jest nauczana w wielu sportowych ośrodkach Galaktyki i stanowi dobre uzupełnienie innych umiejętności, mistrzowie Shockboxingu z reguły są też gwiazdami sportu i galaktycznymi celebrytami zarabiającymi wielkie sumy za swe walki.

[Limit punktów: 10]

Mystic Martial Arts of Squib Combats and Transactions (MMASCT)

– Specyficzna sztuka walki praktykowana przez futrzastą rasę Squibów. Jest to technika umożliwiająca przede wszystkim skuteczne dokonywanie kradzieży i lepsze targowanie się przy pomocy zaawansowanych technik gestykulacji i squibskiej manipulacji. Jej fizyczne aspekty skupiają się głównie na technikach ucieczki i ratowania własnej skóry w razie odkrycia kradzieży/wystąpienia konieczności ulotnienia się z danego miejsca w trybie natychmiastowym. Sztuka ta za główny cel bierze wykorzystanie małych rozmiarów Squiba i jego szybkości, sprawności. Znane są przypadki Squibów uczących tej techniki, oczywiście za kredyty.

[Limit punktów: 10]

Wruushi

– Sztuka walki Wookieech, oparta na ich brutalnej sile i szybkich, potężnych atakach z zaskoczenia ze śmiercionośnymi skutkami. Wszyscy Wookiee na Kashyyyk w sposób naturalny poznają elementy Wruushi i uczą się ich trenując od dzieciństwa. Mistrzowie tej techniki mogą bez większego trudu powyrywać ręce Trandoshanom, odrywać kręgosłupy z ciał ofiar i skakać znacznie szybciej i dalej od innych. Technika ta jest jednak praktycznie niemożliwa do poznania dla ras, które nie dysponują podobnymi warunkami fizycznymi co potężni Wookiee.

[Limit punktów: 20]

Petranaki

– Petranaki jest formą walki wręcz (i nie tylko) wynalezioną przez Geonosian, którzy często używają jej zwłaszcza na swoich arenach przeznaczonych dla gladiatorów. Filozofia tej sztuki walki koncentruje się głównie na obezwładnieniu przeciwnika, by nie musieć używać bardziej śmiercionośnej broni. Użytkownik tej formy zazwyczaj korzysta z dużej mobilności i zadaje szybkie, mierzone ciosy, których głównym celem jest pozbawienie przytomności. Geonosianie niechętnie uczą zasad tej techniki walki. Wielu uważa też, że bez skrzydeł zapewniających odpowiednią mobilność, nie da się opanować Petranaki, a przynajmniej nie w pełni.

[Limit punktów: 20]

Mando

– Tradycyjna, Mandaloriańska szkoła walki przeznaczona głównie do walki w mandaloriańskiej zbroi, koncentrująca się na szybkich atakach ofensywnych. Mandalorianie znani są ze swych zdolności walki bez użycia broni, specjalizują się w ogłuszaniu i zadawaniu obezwładniających ciosów swoim ofiarom. Sztuka walki Mandalorian pozbawiona jest wielkiej finezji i szybkości, skupia się za to na zadawaniu skutecznych, pojedynczych ciosów, takich jak kov’nyn (uderzenie główką w czaszkę wroga), które są w stanie za jednym zamachem zwalić z nóg każdego napastnika sprowadzając go do parteru.

[Limit punktów: 30]

K’tara

– Szkoła walki przeznaczona głównie dla członków sił specjalnych i agentów, koncentrująca się na sztuce pozostawania niewykrytym i zadawaniu błyskawicznych, bezszelestnych ciosów. Technika ta jest jedną z podstawowych technik wywiadu Republiki oraz Imperium Sith. Główną regułą K’tara jest bezdźwięczność i atakowanie z zaskoczenia. Technika ta nie posiada jednak praktycznie manewrów obronnych i stąd znajduje bardzo ograniczone zastosowanie, najlepiej sprawdzając się gdy korzystają z niej członkowie wywiadu i samotni zwiadowcy działający za liniami wroga.

[Limit punktów: 30]

K’thri

– Najbardziej znana w Galaktyce, starożytna Republikańska szkoła walki znana ze stawiania na szybkość i zwinność oraz refleks użytkownika. Jest to sztuka walki powszechnie nauczana w wielu szkołach w Galaktyce, posiada własne mistrzostwa i wiele odmian. Mistrzostwa w K’thri to wydarzenia medialne i prawdziwe spektakle, w praktyce jednak mistrzowie tej techniki równie dobrze potrafią poradzić sobie w walce na śmierć i życie. Podstawową regułą K’thri jest zadawanie jak najszybszych serii ciosów i zwiększanie swojej szybkości do nadludzkiego poziomu.

[Limit punktów: 30]

Tae-Jitsu

– Popularna w Galaktyce szkoła sztuk walki oparta na tzw. formach – różnych typach prowadzenia walki koncentrujących się na różnych podejściach do własnego ciała. Tae-Jitsu jest powszechnie nauczane w Galaktyce i stanowi też element szkolenia Jedi oraz Sithów, mistrzowie Tae-Jitsu najczęściej rywalizują też z mistrzami K’thri o miano najlepszych mistrzów sztuk walk na specjalnych mistrzostwach. Tae-Jitsu w zależności od swej formy skupiać może się na szybkości, obronie, wytrzymałości, zwinności lub sile. Swego czasu elementy tej formy znał i praktykował Obi-Wan Kenobi.

[Limit punktów: 30]

Minlohku

– Szkoła walki wykorzystywana przez starożytnych Sithów, znana przede wszystkim z koncentracji na atakach z zaskoczenia, w tym na rzucaniu specjalnymi szklanymi, zatrutymi strzałkami, które do celu docierać mogą nawet z odległości stu metrów. Technika ta korzysta głównie z energii ciemnej strony mocy i koncentruje się na zabijaniu, jest też nie do opanowania bez wrażliwości na moc i rzadko spotykana we współczesnym Imperium Sithów, zdominowanym przez szermierkę i miecze świetlne. Elementy Minlohku poznają jednak np. agenci i zabójcy Sithów, którzy szkolą się w bezszelestnym i zdalnym zadawaniu śmierci.

[Limit punktów: 30]

Gand

– Tajemnicza i słabo znana w Galaktyce sztuka walki rasy Gand, która znana jest ze swoich potężnych, mierzonych ciosów zdolnych do niszczenia nawet pancerzy. Gandyjscy łowcy znani są ze swoich umiejętności walki wręcz, które umożliwiają im bezszelestne przemieszczanie się, czy zadawanie śmiercionośnych ciosów przy pomocy własnych rąk. Techniki te są jednak sekretem i tajemnicą Gandów, którą ci niechętnie się dzielą i w związku z tym prawie 100 procent użytkowników tej techniki stanowią sami Gandowie, przede wszystkim Gandyjscy Findsmani.

[Limit punktów: 30]

Bakuuni

– Starożytna szkoła walki nauczana przez Zakon Jedi, której elementy poznaje wielu Rycerzy Jedi. Szkoła ta skupia się na silnych i wspomaganych mocą potężnych ciosach i atakach, które zdolne są niszczyć nawet beton i stal. Jest to ulubiona technika Jedi, którzy wolą stawiać na inne rozwiązania siłowe niż tylko posługiwanie się mieczem świetlnym. Techniki Bakuuni znane są wielu mistrzom Jedi i umożliwiają też np. sprawne rozbrajanie przeciwników z niewielkiego dystansu.

[Limit punktów: 30]

Broken Gate

– Szkoła walki Rycerzy Jedi, która polega na szybkich atakach i koncentruje się na zwinności i sprawności użytkownika, jej specyfiką są szybkie skoki, ataki i akrobacje fizyczne, które czynią użytkownika możliwie jak najszybszym i najzwinniejszym. Technika ta jest uważana za przeciwieństwo Bakuuni i koncentruje się bardziej na aspekcie sprawności fizycznej niż na sile ciosów. Podstawowym celem użytkowników tej formy walki wręcz jest rozbrojenie i obezwładnienie przeciwnika lub uniknięcie jego ataków.

[Limit punktów: 30]

Jeswandi

– Sztuka walki Bothan będąca bardzo skomplikowaną i śmiertelnie niebezpieczną kompilacją technik wykorzystywanych m.in przez bothańskich agentów. Jest to nie tylko technika walki, ale i filozofia życia, pozwalająca też umacniać swojego ducha i przeciwstawiać się np. atakom myślowym ze strony Jedi i Sith. Technika ta jest jednak bardzo czasochłonna i trzymana w sekrecie przez Bothan, którzy bardzo niechętnie dzielą się swoimi sekretami z obcymi. Najwięksi mistrzowie Jeswandi nie mają jednak trudności nawet podczas starcia z Rycerzami Jedi, czy agentami Sithów.

[Limit punktów: 30]

Hijkata

– Sztuka walki wykorzystywana przez republikańskie siły specjalne i senacką niebieską Gwardię, koncentruje się na parowaniu i blokowaniu ciosów oraz na obezwładnianiu przeciwników. Jest to technika przeznaczona głównie do walki w małych pomieszczeniach, nie dysponująca zestawem śmiercionośnych ciosów, lecz koncentrująca się na zadaniach obronnych. Poza siłami specjalnymi i gwardią Senatu Galaktycznego znana jest też wersja Hijkaty wykorzystywana przez agentów Imperium Sith.

[Limit punktów: 40]

Zama-shiwo

– To skomplikowana sztuka walki będąca oryginalnym wynalazkiem Strażników Whillów pochodzących z księżyca Jedha. Strażnicy Whillów to niewrażliwi na moc mnisi-wojownicy, którzy poświęcili swoje życie by strzec Jedhę i Świątynię Kyber. Ich sztuka walki umożliwia im zadawanie szybkich i instynktownych ciosów, do tego dzięki niej potrafią wzmocnić lub spowolnić bicie swojego serca, a także w pełni kontrolować swój oddech i pobór tlenu. Technika ta nie czerpie przy tym z mocy, ale na swój sposób pozwala się w nią wczuć, co czasem zwiększa skuteczność manewrów wykonywanych przez jej użytkowników. Z reguły mnisi posługują się nią do walki i obezwładniania rabusiów i złodziei, którzy przybywają na Jedhę by okradać tamtejsze święte sanktuaria.

[Limit punktów: 50]

Stava

– Niezwykle trudna sztuka walki Noghrich, służąca tak samo do bezszelestnego eliminowania wrogów, jak i doskonaląca kamuflaż, czy wielokrotnie zwiększająca szybkość użytkownika. Rasa Noghri znana jest ze swych zdolności pozostawania niewykrytym i atakowania z zaskoczenia przy pomocy krótkich ostrzy. Najlepsi Noghri nie mają jednak żadnej trudności w zabijaniu własnymi gołymi rękami i to w przeciągu ułamków sekund. Elementów tej techniki uczą się także niektórzy agenci Imperium Sith, zasadniczo jednak jest to technika na tyle trudna i wymagająca, że nie da się jej nauczyć poza Honoghrem i bez niezwykle wyczerpującego treningu i długoletniej praktyki.

[Limit punktów: 50]

WotS

– WotS to skrót od nazwy neutralnego zakonu mocy znanego jako Wardens of the Sky, który słynie z patrolowania i pilnowania szlaków gwiezdnych w całej Galaktyce. Członkowie tego zakonu uznają, że blastery są zbyt groźne do wykorzystywania na statkach kosmicznych i w podróży, szkolą się więc całe życie w walce wręcz i stosują ataki fizyczne przemieszane z ofensywnymi technikami mocy. Najlepsi mistrzowie zakonu i tej sztuki walki nie mają większego problemu z obezwładnianiem uzbrojonych w blastery przeciwników, czy z unikaniem pocisków nawet przez dłuższe okresy czasu. Techniki tego zakonu są jednak słabo znane w Galaktyce i praktycznie nie do poznania poza nim.

[Limit punktów: 50]

Teräs Käsi

– Niezwykle trudna i śmiercionośna szkoła sztuk walki umożliwiających walkę nawet z wrażliwymi na moc, stawianie oporu wszelkiej kontroli myśli, czy unikanie pocisków blasterowych i to nawet z ekstremalnie bliskiej odległości. Teräs Käsi to technika wynaleziona przez neutralny zakon mocy znany jako Followers of Palawa, który znany jest też ze swej niechęci do Jedi i zamiłowania do praktykowania sztuk walki. Teräs Käsi jest skomplikowaną sztuką walki i ścieżką życia, której nauka zajmuje całe lata. Najlepsi użytkownicy tej techniki są jednak wręcz niepokonani, znane są też przypadki Rycerzy i Mistrzów Jedi uczących się elementów tej sztuki i wykorzystujących manewry Teräs Käsi np. podczas walki przy pomocy miecza świetlnego.

[Limit punktów: 50]

Echani

– Jedna z najbardziej zaawansowanych i trudnych szkoła walki rasy Echani stawiająca na różnorodne ataki i samodoskonalenie jednostki. Echani wierzą, że prawdziwa natura istoty inteligentnej wyraża się poprzez jej styl walki, rasa ta słynie ze swych zdolności w walce wręcz, a jej umiejętności w walce wręcz są legendarne. Sztuki walki Echani to sposób życia, droga doskonalenia ciała i umysłu i specyficzna ścieżka rozwoju, która podzielona jest na wiele poziomów wtajemniczenia. W praktyce użytkownicy sztuk walk Echani stawiają na szybkie, mocne i w razie konieczności śmiertelne ciosy. Elementy tej sztuki walki są też możliwe do zastosowania podczas korzystania z broni białej, w praktyce mistrzowie Echani wcale jej jednak nie potrzebują.

[Limit punktów: 50]

Limity form walki oraz bonusy

Każda z technik walki wręcz posiada sztywny limit punktowy. Powyżej tego limitu nie można już wydawać więcej punktów na daną kategorię.

  • Na każdą z kategorii wydać można więc maksymalnie tyle punktów, ile stanowi jej limit
  • Każdy wybrany przez gracza punkt walki wręcz to 1 punkt do wydania na dowolną z opanowanych sztuk walki
  • Punkty można też oczywiście rozdzielać na np. 2 techniki: mając 10 punktów walki z bliska można więc zainwestować 5 w Echani i 5 np. w Stava

Punkty zainwestowane w formy walki wręcz dają bonus do walki z bliska o równej wartości. Tzn. np. 50 punktów w Echani dodaje ci 50 punktów walki z bliska itd.

  • Jeśli twoja postać nie posiada żadnych punktów walki wręcz, a próbuje się posłużyć nią w walce, to otrzymujesz dodatkowy, krytyczny modyfikator na porażkę i masz 50% szans zrobienia krzywdy sobie samemu